Find vej: Forside » Artikler » Facebook skaber succes for Norsk koncerns indtog på det danske marked

Facebook skaber succes for Norsk koncerns indtog på det danske marked

Da den norske koncern Netthandelen Holding as for få måneder siden gik ind på det danske marked og lancerede Cocopanda.dk var det med det klare definerede mål at blive blandt de største og bedste indenfor salg af hårpleje, hudpleje, kosmetik og parfume produkter på nettet.

Forud var gået en målrettet markedsføringskampagne, der skulle skabe brand awareness omkring Cocopanda, så kundegrundlaget kunne være på plads, når den nye webbutik gik i luften. Men til forskel fra de gængse markedsføringskanaler valgte Cocopanda fra starten at satse på Facebook, som den primære markedsføringsplatform.

I den første periode, hvor vores netbutik endnu ikke var åbnet havde vi en decideret social tilgang til vores arbejde med vores Facebook side. Man kan sige, at vi valgte at bruge en push marketingsstrategi ved at etablere en målrettet branding kampagne, der havde til formål at øge kendskabsgraden til vores brand, lyder det fra direktør Caspar Neergaard.

30.000 likes og kunder i butikken
Vi valgte at investere massivt i markedsføringen på Facebook, for at få folk til at like vores side. I løbet af kort tid lykkedes det os at komme op på 30.000 likes, så vi havde fundamentet på plads, da vi skulle åbne af vores netbutik, forklarer Caspar Neergaard.

Cocopanda.dk havde store ambitioner. Koncernen, der årligt omsætter for 500 mio. kr., ville på rekordtid etablere sig på det danske marked. Den slags planer kræver massiv markedsføring, men i stedet for at betale for dyre tv-reklamer eller radiospots valgte folkene bag altså at satse 100 % på Facebook.

Og på lidt over tre måneder er Cocopanda gået fra at have nul likes til i dag at have over 68.000 likes. En udvikling, der har været så eksplosiv, at det er noget, der bliver snakket om i branchen.
Det er ingen tvivl om, at Facebook virker for os. I forhold til, hvis vi havde valgt de mere gængse markedsføringskanaler, så har vi kun brugt en brøkdel af det marketingsbudget, som vi skulle have stablet på benene, hvis vi havde satset på eksempelvis avis- og Tv-reklamer, fortæller Caspar Neergaard.

Det gælder om at skabe værdi
I starten postede Cocopanda hovedsagligt tips & tricks og kom med vejledning om de forskellige produkter. Dem som havde liket Facebook siden blev også spurgt om, hvilke brands de synes der skulle være repræsenteret i den nye webbutik, og i det hele taget blev der gjort en helhjertet indsats for at møde de potentielle kunder, der hvor de befandt sig.
Efter at Cocopanda.dk er gået i luften har strategien ændret en smule karakter, og i dag arbejdes der på at finde den rette balance mellem at have et socialt Community, hvor medlemmer efterspørger værdifuldt indhold og på den anden side at gøre Facebook siden til en decideret salgskanal.
Vi kan se, at Facebook også virker rigtig godt som salgskanal. Når vi eksempelvis poster et nyt produkt, kommer med et tilbud eller laver en omtale, så når vi ved hjælp af Facebooks algoritme ud til helt op imod 1 mio. potentielle kunder alt afhængig af, hvilken kampagne vi vælger at køre, forklarer Caspar Neergaard.

Facebook er som et spindelvæv
Når man som Cocopanda.dk når op på så mange som 66.000 likes, så breder effekten sig som ringe i vandet, og derfor bliver brandet også synligt for rigtig masse mennesker.
Det er vigtigt for os at blive opfattet som et seriøst brand, og derfor vurderer vi hele tiden i hvor høj grad pendulet skal svinge mod det sociale forum eller mod salgskanalen. Men uanset om det er det ene eller det andet vi poster, så har det en kæmpeeffekt, fordi vi har så mange likes, som vi har, lyder det fra Caspar Neergaard.

Lagt på bukom.dk den 16-01-2013 af Thomas