Find vej: Forside » Artikler » Finanskrisen gjorde hardcore gulvlægger til smykkesælger på nettet

Finanskrisen gjorde hardcore gulvlægger til smykkesælger på nettet


Da finanskrisen var på sit højeste, måtte 54-årige John Denker efter 20 år i gulvbranchen lægge nye planer. Nu fryder han og konen Winnie sig i stor succes med sin webshop for herresmykker, Marjoe.dkJohn Dencker var hardcore gulvlægger, gik aldrig med smykker og kunne knap håndtere en computer til at betale regninger over sin netbank. Men finanskrisens hårde konsekvenser udtyndede simpelthen ordrebogen på Johns gulvmonteringsfirma, hvilket pressede ham til at springe ud i noget af en udfordring.

”Tanken om nethandel startede, da jeg var en tur i Lidl og så nogle meget flotte herreure, som jeg købte og solgte videre på QXL med fortjeneste på 2-300 kr. pr ur – og hermed blev tanken om nethandel skabt.”

Smykker kom efterfølgende ind i billedet, og den største grund til dette er produktets nemme håndterbarhed. Smykker fylder ikke meget og er nemt og billigt at sende. Jagten blev sat ind på nogle gode producenter af herresmykker, og websiden Marjoe.dk blev langsomt bygget op.

”Jeg kendte ikke det store til programmering og markedsføring på nettet, så jeg måtte ud og hente informationer alle mulige steder. Min kone og jeg valgte et næsten færdigt webshopsystem, hvor man selv skulle lægge sine egne farver ind, så det var til at gå til, når man var helt nybegynder.”

Det blev til en dag af gangen med ny læring om teknologi, lagerstyring, online markedsføring, kundeservice osv., der både inkluderede op- og nedture men langsomt bevægede sig i en opadgående retning til nu at være Danmarks største shop for herresmykker med mere end 1500 produkter.

Som den vigtigste faktor til Marjoe.dk’s succes nævner John den hårde konkurrence på søgemaskinerne.

”Når man har lagt en webshop online, så kommer der mange henvendelser fra firmaer, som tilbyder at gøre sig synlig på Google, da det er et must for succes på nethandel i dag. Man skal kunne findes på googlesøgninger, som i vores tilfælde eksempel er smykker til mænd, herresmykker osv. – det er meget omkostningsfuldt, og vi havde ikke helt lyst til at indgå dyre aftaler om dette. Jeg fandt dog hos boghandleren et hæfte, der hedder Bliv Nr. 1 på Google. Dette blev indkøbt for kr. 149 og gennemlæst på et par dage hjemme i hængekøjen, og der kom til mig. Dette var lige noget, der interesserede mig, og derefter har jeg simpelthen været opslugt af emnet, hvilket gør, at vi nu er nr. 1 på vores bedste søgninger på Google.”

I dag har Winnie og John nu udbredt webshoppen til 6 lande med stor succes. Der sælges smykker i Danmark, Norge, Sverige, Holland, England og Tyskland.

John er den dag i dag nu glad for, at finanskrisen, trods sine samfundsmæssige konsekvenser, pressede ham til at finde en ekstra levevej.

Lagt på bukom.dk den 23-08-2017 af Thomas